10 mars 2011

Rimforsa

För lääänge sen så lovade jag ju att det skulle skrivas lite om vad Rimforsa är för ett litet ställe. Litet ställe är rätta ordet, men det är ganska fyllt av mycket!

Rimforsa är en liten tätort med en folkmängd på 2181 pers (2005 förvisso så det diffar nog lite). Rimforsa tillhör Kinda Kommun med en folkmängd på 9839 pers (juni 2010). Det ligger i Östergötland och ja, jag kan prata östgötska också ;-)

Rimforsa ligger jättefint till vid Kinda kanal och sjöarna Järnlunden och Åsunden. Järnvägen Linköping-Hultsfred/Kalmar och Riksväg 34 går igenom samhället. 
Vid torget har gästgiveriet i många hundra år gett husrum åt förbiresande, det är dock inte längre aktivt. Det är faktiskt ett av mina drömhus till utseendet, jag skulle gärna köpa det och bo där och samtidigt driva det som ett litet bed & breakfast med en liten tårteria till där jag bakar fina tårtor för beställning.

Det är inte helt dött här utan det finns lite smått och gott...
En bank, tyvärr inte vår bank.
Två pizzerior, vi har testat den som sägs vara den bästa och där får man köpa till pizzasallad, service?
En bagarbod/kafé, min bästa väns man/min fd klasskamrat äger detta.
En sporthall, där jag tränat mycket och kollat in killar.
Tre frisörer, varav den ena är min bästa vän.
En bensinmack, enbart med självservice.
En camping.
Ett motell som är samma som macken.
En före detta järnvägs- och busstation, haha, som faktiskt fortfarande är aktivt och som heter resecentrum.Väldigt många pendlar till Linköping pga av arbete eller skola.
Naturreservat, Hallstad ängar som är helmysigt!
Grottsystem, Trollegater, som jag mest kommer igång som små minigångar. Ingen wohofaktor i mitt minne direkt. Kanske skulle ta och kolla upp.
Två båthamnar och en större badplats, 5 minuter från vårt nya hem.
Det finns även två mataffärer, självklart en ICA Supermarket och en ICA Nära (som är samma som motellet och macken) säger jag som jobbar för ICA, hehe.

I Rimforsa finns en idrottsföreningen Rimforsa IF som har lag inom bland annat pingis, fotboll och innebandy. Jag har varit en RIF:are, fotboll och innebandy fångade mitt intresse.

På orten finns tre kyrkor representerade: Rimforsa församling (Svenska kyrkan), Rimforsa missionskyrka (Missionskyrkan) och Brokyrkan (Pingströrelsen/Evangeliska Frikyrkan), spännande eller hur? Jag höll mig till Rimforsa församlig och sjöng i kyrkokören i många av mina unga år, det ni.

En bit utanför Rimforsa, i närheten av Tjärstads kyrka, bor författaren Torgny Lindgren. I Tjärstad kyrka är jag konfirmerad och där har jag gift mig med min finaste och även döpt våra underbara.

Och så kör vi en spökhistoria också som jag precis blev medveten om!
Strax söder om Rimforsa, utefter sjön Åsunden, ligger ett före detta hotell (sedermera Hushållslärarseminarium, sedermera Rimforsa kursgård, numera Rimforsa Strand) där den i Sverige sist avrättade brottslingen, Johan Alfred Andersson Ander, sägs spöka. Ander, som hade varit källarmästare på det dåvarande turisthotellet i Rimforsa, avrättades, sedan han fällts för rånmord på en 24-årig stockholmska, medelst giljotin den 23/11 1910 på Långholmne i Stockholm. Samma år avskaffades dödsstraffet i Sverige.

Inga kommentarer: