04 januari 2011

Svensk avundsjuka?

Tittade precis på slutet av Lyxfällan, och är det något program jag blir irriterad på så är det just Lyxfällan. En blandning av otursamma, lata och ibland faktiskt ganska dumma människor som hamnat i skuldfällor. Ok, kanske inte men på ett eller annat sätt har de fått skulder upp över öronen och det går så långt att de inte ens tittar på räkningarna längre utan lägger dem i en hög för att sen gå och köpa en ny värsting-TV, eller kläder, eller en bil, eller.... Orkar inte ens fortsätta...

Jättebra att de får hjälp med att ordna upp sin ekonomi och få ett bättre tänk hur man ska spendera och spara sina pengar men sen kommer vi till slutet när man ska få se hur de skött sig utan hjälp ett tag och det är då min irritation kommer när de får en massa gratisprylar!! Nu var det ett par som väntade tvillingar och de fick spjälsäng, skötbord, vagn, bilstolar, babysitter, skötväskor och leksaker. Gissa vad det kostar...
Jag erkänner, det sticker i mina ögon. Vi sköter vår ekonomi, vi försöker spara sakta men säkert. Vi vet inte ens om vi kan bo där vi vill (vart vi vill bo vet vi förvisso inte än) på grund av att vi verkligen vill bo i hus. Och jag vet, vi har skaffat 2 barn under de förutsättningarna och jag vet att de kostar och det är absolut inget jag ångrar eller vill ha ogjort, vi visste precis vad vi ville. Fast vi visste inte att M.s arbetsplats skulle gå i konkurs och att han bara skulle få projektanställning i några månader innan han blev arbetslös.

Ah, det jag helt enkelt vill komma fram till är att det sticker i mina ögon när några som inte tagit sitt ansvar ska få en belöning som hundar för att de helt plötsligt är duktiga. Nu kanske barnsakerna är en av de bättre sakerna de har gett för såna saker kan säkert ge skulder igen om man måste köpa allt det, men en utlandsresa som någon annan fick.. Nope, väldigt irriterande...

1 kommentar:

Tia sa...

Jag håller med om att det är lite skevt, fast barngrejer var nog ingen dum grej att ge, däremot en dyr utlandsresa, bättre att erbjuda dem hjälp av ekonom att hålla fortsatt kontroll över ekonomin..

Du har en jätte fin blogg btw. :)