15 januari 2011

Magknipslindring

Alva skrek väldigt många kvällar i sina 4 första månader, jag tror att det var kolik men det kollades aldrig upp ordentligt utan det är ju vanligt att bebisar får magknip då magen ska komma igång. Men skriker man 3-4 timmar om kvällen så tror jag mer på kolik...
Vi hittade saker som lindrade det onda för Alva, så jag tänkte dela med mig då jag fått frågor om det från olika håll. Detta är inga tips och råd om man misstänker allergi!
Är det någon som vill dela med sig om sina erfarenheter så är det så välkommet!!
  • Till Alva använde vi också Sempers magdroppar, vet egentligen inte hur mycket nytta dem gjorde, men till Viggo tog vi även till Minifom och där märkte vi att det hjälpte finfint.
  • Kolikmassage lugnade bra och hjälpte till att få ut luft, jag är faktiskt förvånad över att det inte är lite standard med att visa det på BVC då många nyfödingar får magknip när magen ska anpassa sig. Papper på hur man ska utföra massagen ska man kunna få från BVC.
    Alva tyckte att det var så skönt, speciellt när man skulle pumpa ut luften ur magen, man såg riktigt hur skönt det var och hur hon slappnade av
  • Fungerar det inte med dropparna utan gissar att det kan vara maten så får man helt enkelt prova sig fram, jag fick utesluta mycket ur maten; choklad, tomatprodukter, lökprodukter eller olika sorters svamp. Och då menar jag att det inte ens att gick att äta leverpastej för det innehåller lökpulver, låter konstigt att det lilla kan påverka men här var det så tydligt att det gjorde det.
  • Jag drack även 1 liter fänkålste varje dag den tiden det var som värst, dvs ett bra tag. Det märkte vi att det lugnade lilla magen jättemycket!  Det finns att köpa men är sjukt dyrt så jag gjorde eget. Det går att dricka det både varmt och kallt, jag föredrog kylskåpskallt då det smakade minst då!

    Fänkålste
    Koka upp 1 liter vatten
    Häll i:
    2 tsk fänkål
    2 tsk anis
    2 tsk kummin

    Koka ihop några minuter, ta av det från plattan och låt stå och dra sig max 5 min.
    Sila av det.
    (Kryddorna är de torkade som man köper i affären, hela kryddor inte malda)

Inga kommentarer: