08 mars 2010

Rätt tid, rätt dag, rätt månad

Nu har jag varit på MVC igen, med lite bättre förutsättningar genom att vara där på rätt tid och allt ser bra ut.
När man har kommit en viss bit in i en graviditet kikar de på lite fler saker än innan. Från början kollar de ens egna värden såsom blodtryck, järnvärde, blodsocker och vikt. Lite senare börjar man även lyssna på bebisens hjärtljud och mäta magen så att den växer som den ska, det så kallade Symfus fundusmåttet (SF-mått), då mäter man från blygdbenet till där livmodern slutar. På mig slutar den cirkus mittemellan min navel och brösten.

Jag är nu i v30 (v29+2 för de kunniga) och idag var mitt:
Blodtryck 115/70
Järnvärde 139 (tror jag, minnet är kort)
Blodsocker 6,3
SF-mått 32 (japp, en rejäl kula i v30)
Vikten lär ni aldrig få veta...

Pyrets:
Hjärtljud 147 (de 2 ggr innan låg det på 150)

Inga kommentarer: