16 december 2010

Sanningen

De mammor som har ett perfekt hem konstant samtidigt som de har 100 aktiviteter som får dem att må bra samtidigt som de roar sina barn till 100% tror jag att det finns väldigt få av därute. 
Jag tror att det handlar om prioriteringar helt enkelt och hur ens omgivning ser ut. Det finns dem som får barn som roar sig själva väldigt bra och är nöjda med mycket, klart som korvspad att de hinner med mycket annat då, sen finns det dem som får barn som vill ha konstant närhet, eller inte vill sova eller inte vill leka själva (läs mina barn, hehe).
Något jag lägger energi på är att baka mycket, men det är något även ungarna är med på. Alva älskar att hälla upp och greja och Viggo är då nöjd i sin stol bara jag visar vad vi gör också. Då får mycket annat stå åt sidan, därför ska jag idag bjuda på några skrämmande bilder...

Soffan som aldrig får vara fri från saker, observera min dotter som fortfarande har kvar halva sin pyjamas på sig.

Lekhörnan som är överhopad av saker då det inte har plockats undan efter gårdagen då vi hade besök, stackars Nella undrar väl var hon ska sätta ner sina små tassar.

 Saker under soffbordet och kläder på skrivbordsstolen.

Hallen där man oftast får hoppa hage mellan alla leksaker som även hamnar här + gamla kartonger och papper som ska slängas, den lila glaskupan på fot har stått där länge då den ska till glasinsamlingen.

Ser ni köksbänken? Jag gör det knappt... Notera min fina Kitchen Aid som jag förnärmar totalt genom att låta det se ut såhär!

Köksbordet som alltid blir en avlastningsplats av någon konstig anledning, notera min fina döda blomma på bordet...

Det ser inte ut så här varje dag, men jag lovar, när jag har städat här hemma så dröjer det inte 24 timmar innan det ser totalt kaos ut igen. Och jag vägrar lägga all vakentid på att ha ett perfekt hem!

11 kommentarer:

Liselotte! sa...

Hahaha! Skönt att man inte är ensam =)

smurfenlina sa...

haha härligt Tess!! Ser nog helt normalt ut för en småbarnsfamilj!! kram

Unknown sa...

haha! förlåt, men det är ju just detta jag menar! hur i hela friden håller man koll på två ungar samtidigt som hemmet? Så där ser det ju ut här också och hon kan inte ens stöka till ännu ;-) Här är det istället mina saker som ligger utspridda. Härligt med verkligheten Tess!

Elena sa...

Hoppsan, trodde först att det va MITT vardagsrum... :o)

Men så är det just nu, här och nu, men sen, lite längre fram blir det mindre rörigt.. Jag är ju inne på min "andra kull" så jag stressar inte upp mig på sånt.. Njut av här och nu för det kommer aldrig tillbaka..

Kraaaaaaaaaaam

Anonym sa...

Det är väl bra att du inte lägger all din vakentid på att städa. Men insinuera inte för den skull att vi mammor som faktiskt har städat hemma inte skulle prioritera våra barn. Jag har städat, jag trivs när det inte är grejer överallt och jag tycker inte att det tar någon tid från familjen, snarare tvärtom. Genom att alltid hålla undan och aldrig låta det bli kaos så behöver jag aldrig röja.

(Jag har inget emot om det är rörigt hemma hos andra, det kan bara vara hemtrevligt, men hos mig gillar jag när det är städat.)

Kan det inte bara vara så enkelt att vissa personer är bra på att hålla ordning och reda, som jag. Andra personer är bra på att spela klarinett eller nått. Det behöver inte vara så att vi prioriterar olika.

Therése sa...

Anonym: Skulle vara trevligt om du kikade in här igen så att du ser mitt svar och inte bara är en sådan som skriver och sen drar...

Jag tycker inte alls att jag insinuerade att de som håller ordning inte prioriterar just sina barn utan uttryckte att det handlar om både prioriteringar och ens omgivning. Och det kan ju vara att man väljer bort annat än just sina barn, eller har jag fel?
Jag skrev även att när JAG städar ser det ut som kaos igen och därför inte vill lägga all MIN vakentid på att städa.
Jag håller mycket väl med dig om att vissa är bra på att ha ordning och reda och just prioriterar kanske det framför att tex titta på TV på kvällarna.
Jag beskrev min vardag just nu med en vild 2-åring och en 7-månaders som bara vill vara i famnen när det är dags att sova för kvällen, vilket ger mig minimal tid till att hålla just ordning.
Om du är en som klarar det som jag skrev i allra första meningen så grattis, men jag tror ändå att ni är ganska få...

Helena sa...

Tråkigt att få såna sura kommentarer på bloggen när man skriver ett ärligt och utlämnande inlägg. Jag tycker att du gör helt rätt Therese som hellre bakar med dina barn än städar.

Anonym sa...

Men käre nån, det var inte menat som något surt alls. Jag skrev även jag att jag inte tycker att du ska lägga din vakna tid på att städa och att jag inte alls har något emot att hänga i stökiga hem.

Mitt inlägg var att det faktiskt går att ha det städat utan att prioritera bort något annat. Att jag råkar vara en sån där mamma som har det städat och är less på att man ofta får känslan av att andra tycker att man är en sämre mamma, en sån som inte tar sig tid för sina barn osv. Jag ville bara säga det. Men om jag misstolkade dig så ber jag om ursäkt.

Jag tycker att alla ska göra precis som de vill. Inget rätt, inget fel, bara olika. Jag tycker bara att jag är ganska bra på att städa :-)

Therése sa...

Vad tråkigt att du tyckte att jag insinuerade att de som lyckas ha städat är sämre mammor, det är ju inget jag kan uttala mig om utan att känna någon sådan (som jag vet...), och med andra ord inte kan ha någon åsikt om.

Nu ser det ju inte alltid så kaos ut som på bilderna, men jag tyckte att det kunde hjälpa många därute som kanske nyss fått barn eller har så mycket i sitt liv som gör att det inte alltid är städat hemma att få se att det är så hos andra också.

Men då blir jag lite nyfiken, med tanke på att du anser att du inte prioriterar bort något när du lyckas hålla ordning och reda i hemmet. Hur tänker du då?

I mina ögon så gäller det mesta prioriteringar, t ex en dag som jag är på babymassage och passar på att boka in en lunch med andra mammor och sen kanske något mer, den dagen hinns det ju inte med lika mycket hemma som en dag när man kanske är hemma mestadels av dagen, dvs att jag har prioriterat bort hemmet just den dagen...

Anonym sa...

Hej!

Vilken tur att jag kom och kollade här igen eftersom du ställt en fråga till mig. Här kommer mitt långa och utsvävande svar. Jag vill också bara säga att jag inte har läst något annat på din blogg, råkade ramla in här bara och nu måste jag hålla koll så länge vi pratar om det här med städning.

Jag har såklart det rörigt hemma också ibland. Det är väl jättebra att du "bjuder" på din röra, allt som minskar pressen på vad man ska göra, vad man ska känna mm på föräldrar är bra.

Själv har jag mest "drabbats" av de psykiska aspekterna på vad man ska känna som nybliven mor. T ex har jag fått känslan (inte av ditt inlägg om röra alltså) att man borde vara så nöjd med att bara titta och vara med sina barn hela tiden. Att man ska bli någon typ av ny, mildhjärtad person som bara vill pussa på barnen och tappar allt sug för sprit och umgänge. Att man ska älska barnen så mycket och vara så himla lycklig att man svävar på moln. För mig har det inte varit så alls.

Jag håller med om att mycket handlar om prioriteringar, inte hinner jag på babysim samma dag som jag ska åka in till stan.

Men till själva frågan. Så här tänker jag ang städning och prioriteringar. Jag har inte så mycket grejer, var sak har sin plats och jag plockar undan direkt när jag använder något. T ex har jag bara 2 riktiga kastruller så jag måste skölja upp dem direkt, det kan inte bli diskberg. Jag tycker att jag har organiserat mitt hem så att det inte krävs så mycket städning. En stor låda för alla sladdar, en likadan för kvitton osv gör det lätt att plocka undan. Jag är snabb på att skölja upp och stoppa i diskmaskinen efter användning, jag har lyxen av tt och tm i min bostad så jag kan tvätta när det behövs. Jag tycker att jag lägger ner mindre tid på att städa än många som jag känner. Jag städar aldrig på kvällen efter nattning, utan bara lite då och då vilket får mig att känna det som att jag nästan aldrig städar, vilket jag såklart gör.

Jag är dålig på att baka. Om jag ska baka så tar det tid, jag vet inte vad jag håller på med, jag kan inte knåda, jag kommer inte ihåg receptet och brukar glömma något och det blir inte speciellt gott. Men någon som är bra på att baka gör samma bröd men mindre tårar och svett och med ett bättre resultat på kortare tid. Så kanske det är med städning också. Det är bara min lilla teori och jag värdesätter inte förmågan att hålla städat högre än att baka bra, snarare tvärtom. Hellre gott bröd i ett rörigt kök än äckligt bröd i ett städat kök!

Jag vet inte längre var allt det här började men min poäng har i alla fall blivit att jag har det ganska städat hemma. Jag tycker inte att jag prioriterar bort något för att städa även om det mesta i livet handlar om prioriteringar. Och ibland så tar jag åt mig av små kommentarer om att mammor som inte städar prioriterar sina barn. Om jag har det städat, tror folk då att jag inte prioriterar barn?

Och slutligen, att ha städat gör mig inte på något sätt till en präktigare mamma. Jag är t ex inte så noga med min personliga hygien, det är något jag prioriterar bort för att surfa eller träna... Fräscht, eller hur?

Hälsningar den anonyma äckliga mamman

Therése sa...

Jag har inte glömt att svara, har bara besök av herr M. Agsjuka här hemma så det är lite fullt upp.

Åh, kan säga att det är nog ingen som vill lukta på mig nå särskilt heller de dagarna man bara varit hemma, ungarna gör man alltid rena och fina men jag har en tendens till att glömma bort mig själv då.

Vad skönt för dig att du har hittat din rutin för att ha ordning och reda hemma hos dig, det skulle jag också vilja ha. Har försökt här hemma då och då men av någon anledning fallerar det ganska snabbt av någon underlig anledning.
Jag dömer inte dig överhuvudtaget att du lyckas ha det så, tvärtom, applåd! =)

Jag håller med dig om att bilden som nybliven mamma är väldigt rosenskimrande och halleluja och det inte stämmer med många hur många känner där i början.
Jag var en av dem som kände så, vilket är väldigt konstigt då vi hade 4 månader med kolik där jag knappt kunde äta någonting och drack 1 liter fänkålste om dagen.
Många tror även att man ska kunna göra allt man gjort innan och gärna mer därtill då man ska börja umgås med andra mammalediga och mysa omkring.
Och det var det jag ville visa med mitt inlägg som sagt, att när man har barn, särskilt en liten en, så tar det tid att få rutin på saker och ting. Om det då är städning, bakning eller att komma utanför dörren spelar ingen roll, ofta får något kanske stå åt sidan ett tag.

Själv fick jag bomben nu när min man äntligen fick ett jobb.
Vi har nämligen haft "lyxen" att vara hemma bägge två när Viggo föddes, och helt plötsligt ska vardagen se ut som innan men att jag ensam har en på 2 år och en på snart 8 månader att underhålla också. Så här har det inte fastnat någon rutin ännu, haha.

Jaja, kort och gott. Jag dömer dig absolut inte för att du är duktig på att hålla ordning som sagt, eller att du är präktig för de delen =)

God Jul på dig!