16 april 2009

Den där Herman

Jo, Herman är en liten gottegris i form av surdeg som man ska vårda och mata för att på 10:e dagen baka honom i ugnen med diverse godsaker i sig och sen äta upp. Det är även en vänskapskaka, då man på 9:e dagen delar upp honom i 5 lika delar och ger vidare 4 delar till sina vänner.
På långfredagen bakades min första Herman, den smakade sådär. Nötterna störde mig så enormt kan jag säga, utan dem så hade den varit jättesmaskens!
I och med att jag bara fick tag i 3 st att lämna vidare mina delar till så fick jag ge 1 del till mig själv, så nu har jag min andra Herman på jäsning som ska bakas på lördag. På fredag ska jag dela upp honom, är det någon som vill ha en del?
Nu till det mest intressanta! Mamma min blev jätteglad när jag sa att vi skulle äta Herman på långfredagen då vi tydligen bakade honom mycket när jag var yngre och pappa min hade i dagarna innan frågat om de inte kunde göra en sådan. När vi skulle baka Herman visade det sig att det i grunden var samma som förut, men deras hade haft en god glasyr på sig som man "hackade" ner i kakan. Detta blev jag grymt sugen på!
Tänk er en Herman, utan nötter och med glasyr, kan det bli bättre? Skulle inte tro det, därför är det jag på lördag som ska baka till en Herman Hybrid!
Jag tror det blir mumma!

11 kommentarer:

Majset sa...

Jag dissar glasyridén, jag är ledsen.... ;)

Therése sa...

Ah, du är bara larvig!

Kerstin sa...

Jag vill ha en Herman! =)

Therése sa...

Haha, den måste lämnas över på fredag, dvs imorgon.. Har du vägarna förbi östra sidan?

Jessica sa...

Men om man är riktigt riktigt ledsen då...? :(

Therése sa...

Jessica: Ok,men då måste du vara riktigt riktigt riktigt ledsen..;)
Ja, de finns ju en ny här åt dig på fredag, men jag gissar att du prioriterar Halmstad före Herman...hehe

OA PIP sa...

Hej.
Hittade din blogg av en slump. Och tänk vilken tur:-)pratade om Herman för några veckor sedan och har sen dess funderat vad kakan hade för namn och nu hittade jag svaret här :-)Vi bakade Herman mycket i min ungdom :-)Synd att jag har 30 mil till dig.

Var med och tävla om ett presentkort på barn-och dockklläder hos http://carolina1979.blogg.se
Avslutas den 19 april.
Ha en bra dag
Madeleine
www.oapip.se

Jessica sa...

Jag ÄR riktigt riktigt riktigt ledsen. Sååååå synd att jag redan är i Halmstad ;) Men om du får en över nästa gång, så ska jag hålla mig i Göteborg i hela 10 dagar så jag får se Herman växa! *haha*

Majset sa...

Jessica! Man borde inte få mer än en chans att hålla Herman vid liv. Men bara för att det är du då, så kanske... ;) Ha en go helg!

Alexandra sa...

Man vill inte ha mer än en chans med Herman. ...eller det kanske bara är jag. Men lycka till allihop!

Therése sa...

OA PIP: Haha, vad roligt.. Ja tydligen går den där Herman långt tillbaka i tiden faktiskt.

Jessica: Jaha du, såååå synd! Hade jag bara vetat att du var tillbaka i götet idag igen hade jag tvingat hit dig så skulle du fått din del! =)

Alex: Men vännen då? Dog han sen ändå?