09 juni 2010

Återbesök

Idag har jag och Viggo varit på återbesök på förlossningen. Vi var där för att prata igenom min förlossning med barnmorskan som förlöste mig. Det var jätteskönt att få göra det och få klarhet i vissa saker som jag verkligen inte mindes. Jag rekommenderar verkligen att göra det! Hon tyckte att det var roligt att jag ville göra det istället för på telefon, och att hon också drog lärdom av att höra vad jag tyckte och tänkte om det.
Insåg att själva förlossningen var väldigt snabb, även om latensfasen var lång. Jag öppnade mig från 4 cm till 10 cm på ca 2 timmar. Så från det att jag var öppen 4 cm så var Viggo ute efter ca 3 timmar, antagligen därför det blev så intensivt.
Jag fick även veta att Viggo föddes med "vidöppen hjässbjudning" vilket det bara är kring 5% som gör. Haha, jag håller mig i de små procenten med både vattenavgång och hur de kommer ut..

1 kommentar:

Unknown sa...

och var sjutton är "vidöppen hjässbjudning"? :-)