21 december 2009

Förklaring

Har tänkt att skriva en förklaring till nedanstående inlägg ett tag, men inte riktigt hittat kraften. Men nu får jag ta fart. Detta är inte mening att trampa på några tår utan detta är helt enkelt bara hur jag känner mig just nu...

M. och jag är i ett ställe i livet där vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare, ingen fara på taket, det är inte skilsmässa jag pratar om, utan mer om hur det ligger till med jobb för M., hur vi vill bo och var vi vill bo. Detta är något i sig som ger mycket huvudbry.
Den största frågan är väl om det är Gbg vi ska bo kvar i eller om vi ska upp till mina barndomsskogar. Något jag alltid velat så småningom, men samtidigt blir lite skraj om när man väl pratar om det. Jag har ändå bott i Gbg i snart 9 år och det blir ganska intimt att flytta tillbaka.
Vi känner att vi behöver en nystart och hur vi ska få det vet vi inte än.
Något som gör att det känns helt ok att flytta på ett sätt är att vi inte har mycket vänner kvar härnere. Vi har träffat många goingar genom att ha fått Alva, men de flesta har (som jag säkert nämnt innan) redan sina bekantskapskretsar.
Något som känns i hjärtat är att vi förmodligen kommer att sitta hemma själva på nyår, och blir det så ska vi verkligen mysa till det. Men det känns ändå att de vänner man har tycker att om vi ska fira tillsammans så blir det bara på vårt villkor pga av att vi har barn. Det är absolut inte meningen, men det är svårt att kompromissa när man har barn ibland. Vi kan inte fira ett nyår med en hel del alkohol i en liten lägenhet där vi inte kan lägga Alva i lugn och ro från de som festar. Det som är tråkigt är att det är på våra villkor och att vi inte kan kompromissa, men vänder man på det så kommer vi ju sitta hemma själva för att någon annan inte kan kompromissa.
Detta är något som har gjort mig väldigt ledsen iallafall. Men jag tror att det bara är att inse att när man skaffar barn när ens vänner och bekanta i närheten inte har det så ställer man sig själv lite på pottkanten, tråkigt men sant. Trodde inte att det skulle gälla en själv, men så har detblivit...

Lite ljus i mitt mörker är att M. och jag var på bio tillsammans för första gången sen innan Alva föddes, och lillsnuttan fick vara hemma hos farmor och farfar, vilket gick jättebra.
Vi var och såg Avatar, den var så mäktig!! Måste helt enkelt ses, vi var på 3D-bion och det är jag j*la glad för!
Imorgon är det dags för det stora ultraljudet för pyret också, då får vi veta lite mer om när Pyret kan tänkas komma. Men även också om det kan tänkas vara några missbildningar osv. Lite nervöst, men förhoppningsvis kommer allt att se bra ut!

Ikväll har vi storbesök av Richard och Hansson, som anser att de ser snyggare ut än sist jag såg dem... Hehe.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag älskar dej gumman vi ses juldagen.Kraaaammmmm mamma

smurfenlina sa...

Åh vännen! Tycker du är modig som ndå verkligen vågar tala från hjärtat! Vi kommer verkligen sakna er om ni flyttar på er..! Tack för fina julkortet! puss & kram

Zara sa...

Hej du fina Tess!
Jag kanske inte kan sätta mig in i din situation helt men jag kan väl säga som såhär: jag kan också med stort mått nostalgi tänka tillbaka på våra "sex and the city"-nyårsfirande på Eriksberg/Linnegatan m.m då champagnen flödade och livet var enkelt. Umgänget var självklart och det är alltid skönt att vara en självklar del av en grupp. Nu är din självklara del i gruppen M, Alva och pyret, en grupp som jag ibland kan längta efter att ingå i, den starkaste gruppen av alla, familj!

Nog är det så att barn ställer allt på sin kant men även för oss barnlösa är den krassa verkligheten full av kompromisser och hur man än vänder på sig så har man ställt sig på någons tår!

Usch gumman, känns längesen vi delade hus i Hjällbo och jag önskar att vi hade kunnat ses och prata oftare, du är toppen!

Sänder dig varma tankar söderifrån!
Kram

Fröken Ellinor sa...

Hej,

Jag trillade in här via Blogspots slumPgenerator och började läsa. Känner igen mig så i det du skriver och är i exakt samma sits. Vi vet inte vart vi ska bo och hur det blir i framtiden med arbete och dylikt.

Det är väl som de säger, man får se tiden an men man vill veta.

God jul på dig/Er.

Mvh

Ellinor M

Therése sa...

Mamma: Och jag dig =)

Smurfenlina: Tack gumman!

Zara: Det är ju det som är så svårt, det där med kompromisser.. Du får komma upp snart, ta en fika och snacka massa skit, du hade en ju en helg häruppe ju! Kram

Fröken Ellinor: Vad roligt att du ramlade in här!
Visst vill man veta och inte leva i ovisshet, det är det värsta..
Hoppas att de löser sig för er också och att ni hade en härlig jul!

Ellie sa...

Stor kram till dig/er Tess! Du ska veta att jag kommer sakna dig om ni flyttar..:-(

Kram